MAFIA A ČERNÁK

Recenzie

Recenzia na Martinus.sk:
---

I tak še da!

Takáto „správa“ sa objavila v SME dňa 13. 9. 2010, v rubrike „Nové knihy“:

„Mafia na Slovensku zničila a ničí životy mnohých ľudí, azda jediný, kto na nej dokázal zarobiť je Gustáv Murín a jeho vydavateľ. Jeho predchádzajúce dve knihy o tunajšej mafii sa stali bestselermi bez ohľadu na to, že to z literárneho hľadiska nie sú žiadne skvosty a nie sú ani investigatívnou prácou, ale vychádzajú iba z novinových rešeršov. Kniha o mediálnej hviezde Černákovi je tiež odsúdená na podobný úspech.“

Dávať nejakej knihe a jej autorovi negatívne nálepky ešte pred vydaním a prečítaním tej knihy asi nie je celkom podľa novinárskej etiky. No ale prečo by sa v SME nad tým niekto zamýšľal, keď anonymný autor neovláda ani novinárske žánre? V takýchto avízach sa totiž nikdy hodnotenie neobjavuje a čuduj sa svete tri ostatné knihy z tejto rubriky sú uvádzané už v duchu daného žánru. A teraz konkrétne:

Spájať obete mafie a ich zničené životy s autormi kníh o mafii, ako niekom, kto sa na tom nešťastí živí, je neuveriteľná absurdita. Ja sám mám doma desiatky kníh o mafii a nikdy mi nenapadlo sa na nich takto dívať. Naopak, bol som im vďačný, že mi priniesli unikátne fakty a rád som za to zaplatil, veď to je normálne. Autor noticky nielenže tie knihy nepozná, ale dokonca nám chce vnútiť absurdnú tézu, že o mafii by sa vlastne nemalo písať vôbec, lebo autor je za také dielo rovnako honorovaný, ako za každé iné. To je popretie existencie celého knižného trhu. Čo sa mňa týka, s Albertom Marenčinom, sme žiadne veľké oči ohľadne ziskov nemali, veď aj preto výtlačky knihy „Mafia v Bratislave“ už krátko po vydaní v kníhkupectvách chýbali. Tiež som nikdy nesľuboval nejaké odhalenia, či iné lákadlá (typu „Budem rád, keď prežijem tri mesiace po vydaní knihy“ na plagátoch!), ako tí, čo prišli s týmto cieľom zisku po mne – a neuspeli. Ľudia nie sú hlupáci, ako si asi myslí redaktor SME, nekupujú knihy preto, aby dali autorovi zarobiť, ale preto, lebo ich zaujímajú a sú dobré. Preto, tí čo prišli po mne s vidinou ľahkého zárobku neuspeli.

Čo sa týka literárnych „skvostov“, v júni  mi vyšla kniha najvyšších literárnych ambícií pod titulom "Návrat do Budúcnosti", tak kde bol tento anonymný redaktor SME, že o tom nepísal? A čo sa týka mafiánskej témy, v úvode oboch kníh je presne povedané o aký literárny žáner ide. Napriek tomu si myslím, že ich literárna forma je skutočne kvalitná, inak by sa totiž tá enormná zmes informácií, akou je téma podsvetia prestúpená, vôbec nadala čítať. A už vôbec nie tak, ako mi opakovane potvrdzujú čitatelia vo svojich ohlasoch, že ich „zhltli“ na posedenie a nevedeli sa od čítania odtrhnúť. Tieto knihy dokonca čítajú aj tí, ktorí by inak po knihe nesiahli. Čo viac dodať?

Záverečná veta noticky snáď ani nepotrebuje komentár. Stačí uviesť najnovšie ohlasy čitateľov na Martinus.sk:

Dobrá práca
Hodnotil/a Štefan, 14.9.2010

Pán Murín, teším sa na ďalšiu knihu z tohto súdka. Po prečítaní posledných dvoch som presvedčený, že bude obsahovo kvalitná. Nechápem ako môže súdiť a kritizovať spisovateľa človek, ktorého vetu ide len ťažko prečítať kvôli gramatickým chybám. Len tak ďalej p. Murín, veľa šťastia!
Ďalej odporúčam... Mafia na Slovensku

škoda, že to bolo inak!!!
Hodnotil/a Shako, 13.9.2010

Celkom som sa pobavil na tom diskutujúcom, ktorý tvrdí, že to všetko bolo inak a nikdy sa nikto nedozvie, ako to vlastne bolo. V podstate on vie, že to tak nebolo, bolo to inak a zároveň tvrdí, že sa to nikdy nedozvie, takže ako on vie, že ako to bolo. Protirečí si chlapec.
Ďalej odporúčam... V tieni mafie

Boss
Hodnotil/a Načo?, 10.9.2010