Gustáv Murín

Doplnok I. k čl. o Sýrii

Rebelové přiznávají odpovědnost za útok chemickými zbraněmi
 
Haló noviny, (km), 1. 9. 2013
 
Syrští rebelové z damašského předměstí Ghouta přiznali, že odpovídají za červencový incident s chemickými zbraněmi, z něhož Západ obvinil síly Bášara Asada, když odhalili, že tehdejší oběti byly důsledkem nehody způsobené chybou rebelů při zacházení s chemickými zbraněmi poskytnutými Saúdskou Arábií. Rebelové to podle serveru ac.24 uvedli reportérovi Associated Press (AP) Dale Galakovi.
»Na základě četných interview s doktory, obyvateli Ghouta, bojovníky rebelů a s jejich rodinami … si mnozí myslí, že určití rebelové získali přes saúdského zpravodajského šéfa prince Bandara bin Sultana chemické zbraně a ti jsou za provedení toho smrtícího plynového útoku odpovědní,« píše Gavlak.
Rebelové dále uvedli, že nemají řádný výcvik v zacházení s chemickými zbraněmi. Vypadá to ale, že tyto zbraně měly původně přijít k výhonku Al-Kaiídy Jabhat al-Nusra. »Byli jsme na tyto zbraně velice zvědaví. A bohužel někteří z těch bojovníků s těmi zbraněmi zacházeli nepatřičně a způsobili tak výbuchy,« řekl Gavlakovi jeden militant jménem ‚J‘.
Abu Abadel-Moneim, otec opozičního rebela, uvedl pro AP, že zmiňované zbraně vybuchly uvnitř tunelu a zabily 12 rebelů. »Více než tucet rebelů v interview uvedlo, že jejich plat pochází od saúdské vlády,« píše Gavlak.
Je-li to přesné, tak tahle sdělení mohou zcela vykolejit spěch Spojených států s útokem na Sýrii, který založily na »nezpochybnitelném« ospravedlnění, že za útokem chemickými zbraněmi byl Asad. Věrohodnost Dale Gavlaka je velice působivá. Je středovýchodním korespondentem Associated Press už dvě desetiletí a pracoval i pro National Public Radio (NPR) a napsal články pro BBC News.
Webová stránka, na níž se originál článku objevil – Mint Press (která je teď spadlá v důsledku obrovského provozu, který tento článek přilákal) je legitimní mediální organizací sídlící v Minnesotě. Minnesota Post jim udělal profil loni.
Američtí zpravodajští činitelé rovněž Associated Press řekli, že zpravodajství dokazující Asadovu vinu, není žádná »hotová věc«.
Zpravodajské odposlechy dále podle infowars.com odhalily, že syrské ministerstvo obrany mělo »panický« telefonní hovor se syrským ministerstvem chemických zbraní vyžadující odpovědi v hodinách po útoku, které poukazují na to, že takovýto rozkaz Asadovy síly nedostaly.
Je s podivem, že tyto informace nepřevzala ČTK ani jiná tuzemská masmédia - proč asi a v čím zájmu?
 
http://www.halonoviny.cz/articles/view/8669356